Laatste dagen Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hanko Bosman - WaarBenJij.nu Laatste dagen Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Hanko Bosman - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Nieuw-Zeeland

Door: Hanko Bosman

Blijf op de hoogte en volg Hanko

23 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal,
Hierbij mijn verhaal over het laatste gedeelte van Nieuw-Zeeland. Na Westport zijn we verder getrokken naar het Kiwi hotel, deze locatie ligt in de ‘middle of nowhere’ en is speciaal voor de kiwi bussen. Hier wordt iedere avond een verkleedfeest georganiseerd met een thema. Ons thema was ‘Anything But Clothes’ alle vlaggen vuilniszakken etc werden tevoorschijn gehaald en iedereen zag er belachelijk uit, maar het was echt een topavond. De volgende dag gingen we naar Franz-Jozef. Dit dorp is alleen bekend vanwege de gletsjer die daar is. We hadden de mogelijkheid om per helikopter naar de gletsjer te gaan en er dan op te lopen, dit was alleen zeer prijzig. Daarom zijn we zelf maar op avontuur gegaan en hebben geprobeerd om zo dicht mogelijk bij de gletsjer te komen. We kwamen niet verder dan de vallei dus we hebben niet echt een spectaculaire gletsjer-ervaring gehad. Na twee dagen Franz Jozef zouden we verder trekken naar Wanaka. De bus zou om 7 uur vertrekken en daar stond iedereen dan. Eén probleem de buschauffeur was de bussleutel kwijtgeraakt, prutser. Na een halve dag gewacht te hebben kwam daar dan een nieuwe bus en we konden weer verder. Als vergoeding voor dit ‘probleempje’ kregen we gratis overnachting en gratis diner, na lange tijd eindelijk weer eens een goede maaltijd. Dit konden we wel gebruiken. Na een vrij kort verblijf in Wanaka was de volgende bestemming de adrenalinehoofdstad van de wereld, Queenstown. Hier kun je van allerlei gekke dingen doen zoals: bungeejumpen (134 meter hoogte), canyonswing, raften en ga zo maar door. De dag dat we in Queenstown aankwamen was het St. Patricksday. Niemand weet precies wat deze dag betekent, maar het is vooral een goede reden voor een feestje. Iedereen in het groen verkleed en daar gingen we, mooi avondje. Voor de rest hebben we niet zoveel gedaan, omdat alle adrenaline dingen toch wel erg duur waren. Een paar gratis of goedkopere activiteiten met de mensen uit onze groep en vooral een beetje gezellig doen en we hebben een dagrip naar Milford Sounds gemaakt. Milford is de plaats waar bergen en zee elkaar treffen, daar hebben we een boottocht van een paar uur gemaakt, zeer indrukwekkend. Vannacht hebben we geslapen in ‘Lake Tekapo’ een dorpje waar niets gebeurt, maar waar ze wel een mooi meer hebben. Nu zijn we onderweg naar onze laatste bestemming in Nieuw-Zeeland, Christchurch. Bijzonder om deze stad te zien. 4/5 jaar na de aardbeving zijn ze nog steeds overal nieuwe gebouwen aan het bouwen. Ze verwachten dat het nog 15 jaar gaat duren voor de stad weer volledig hersteld is. Morgenmiddag vliegen we door naar Cairns (Australië). Het weer is hier ondertussen iets minder geworden, helaas lange broeken weer, maar vanaf morgen zitten we weer in de 30 graden, dus jullie hoeven geen medelijden te hebben.
De groep die we ondertussen om ons heen hadden was erg gezellig. Van de eerste mensen hebben we alweer afscheid moeten nemen en het lijkt wel alsof ze ons echt gaan missen en of ze ons allemaal een keer op komen zoeken in Amsterdam, ben benieuwd.
Qua gezondheid, eten en drinken gaat alles nog steeds goed. We eten goedkoop, maar blijven allebei kerngezond.
Tot zover mijn verhaal uit Nieuw-Zeeland!

See you! xx

• 23 Maart 2015 - 08:52

Aunt Marina:

Dear Hanko, fyi -- St Patrick is the patron saint of Ireland (he came from England to tell the people of Ireland about the gospel and supposedly used a three-leaved clover to explain the holy trinity to them; he also supposedly banished all snakes from the island - which is why there are no snakes in Ireland.....). Lots of Irish people emigrated to the USA, Australia and New Zealand after the potato crops had failed and famine came to Ireland in the middle of the 19th century. Their descendants still celebrate St Patrick's Day. Funnily enough, more celebrations for St Patrick's Day take place outside Ireland; in Ireland itself it's not such a big deal. Anyway, you celebrated St Patrick's Day: good for you! It's good to read you have enjoyed New Zealand; I hope you will have a great time 'back' in Australia. With love, aunt Marina